HRPRO :: Magazin :: Kako motivisati zaposlene?

Kako motivisati zaposlene?

El. pošta Štampa

altPostoje brojne teorije (Maslovljeva, Mek Klilendova, Hercbergova dvofaktorska teorija, Motivacija ciljevima, Teorije očekivanja i druge) kojima se objašnjava zašto ljudi čine to što čine i pisanje o njima prevazilazi okvire ovog teksta. Za praksu je mnogo važniji, i čitaocima zanimljiviji :), odgovor na pitanje: Kako sva ta znanja primeniti u praksi, konkretno na zaposlene?

 
Kada razgovarate bilo sa zaposlenima ili njihovim menadžerima, najčešće ćete čuti da je zarada ključni motivacijski faktor. Često zaposleni izjavljuju da bi radili i poslove za koje nisu kvalifikovani ukoliko bi zarada bila odgovarajuća i na vreme. Na žalost, ovakav stav je posledica vremena i okruženja u kojem živimo i govori u prilog Maslovljeve teorije da je prvo važno zadovoljiti osnovne potrebe, kao i potrebe za sigurnošću, pa tek onda se usmeriti na potrebe višeg reda. Jednostavnim jeziko rečeno: Prvo hleb, pa onda učenje i razvoj. Međutim, kako da preko motivacije postignemo efekat  „i hleba i učenja“?
 
Novac i zaradu ćemo ostaviti po strani. Sa jedne strane, efekat finansijskog nagrađivanja je nesporan, a sa druge strane, želimo da predočimo moguće opcije za koje novac nije neophodan. Nedostatak novca ne treba da bude izgovor za nemotivisanje zaposlenih (na žalost, i ovo je čest problem u praksi). 
Da krenemo sa predlozima.
 
• Motivišite zaposlene preko posla i učešća u donošenju odluka – kada god je moguće učinite posao interesantnim. Ukoliko okolnosti dozvoljavaju, angažujte zaposlene na novim aktivnostima. Nekada se to postiže i rotiranjem zaposlenih na određenim pozicijama i na taj način se razbija ustaljena rutina, a zaposleni imaju mogućnost da prošire dijapazon aktivnosti koje obavljaju. Kada god je to moguće, efekat uključivanja zaposlenih u donošenje odluka ili davanje predloga/ideja za neki projekat je ogroman i pozitivan, jer zaposleni vide direktnu vezu između njihovog angažovanja i posledica.
 
• Upoznajte svoje zaposlene – da biste na odgovarajući način motivisali svoje zaposlene, potrebno je da ih upoznate. U manjim kompanijama ovo je olakšano, budući da su zaposleni u čestoj interakciji i da se interesovanja mogu sazanati na taj način. U velikim sistemima, HR službe često imaju bazu podataka o zaposlenima koje uključuju i neke informacije o interesovanjima i hobijima, a koje se mogu se iskoristiti u svrhe motivisanja. 
 
• Iznenadite ih sitnicama – konkretizacija prethodne tačke bi mogla da izgleda ovako: kupite zaposlenima karte za bioskop, pozorište, koncert; obezbedite im pretplatu za neki stručni časopis; poklonite im knjige; organizujte sportske aktivnosti za zaposlene; skratite radno vreme za 1h u toku jedne nedelje...nastavite sami ovu listu, ovo je samo početak. Još jedan od konkretnih predloga je pravljenje i revidiranje liste konkretnih aktivnosti ili nagrada uz pomoć kojih se može vršiti motivisanje. 
 
• Javno pohvalite svaku inicijativu i dobru praksu – iako ovo zvuči vrlo jednostavno i menadžeri govore kako oni to stalno rade, u praksi ovaj deo često izostane. Pohvala neće „pokvariti“ zaposlene, naprotiv. Motivisaće ih i pokazaće im da se njihov trud prepoznaje i vrednuje. 
 
• Organizujte neformalna slavlja nakon dobro urađenog posla – ovo je jedna od aktivnosti koja jako povezuje zaposlene i zaokružuje već dobro urađen posao. Ovaj tip slavlja ne podrazumeva organizovane večere van radnog vremena sa puno pripreme i formalnosti. Neformalna slavlja se mogu organizovati na kraju radnog vremena uz malo posluženje, ali je od posluženja mnogo važniji taj efekat zajedničkog uživanja nakon dobro urađenog posla. Zato je važno da to bude u sklopu radnog vremena, odnosno pred sam kraj. Na taj način, pojačava se doživljaj uspešnosti, zaposleni radni dan završavaju u pozitivnom maniru i još im ostaje slobodnog vremena. 
 
• Mislite na motivaciju i na svoje zaposlene – nije dovoljno da zaposleni imaju lepu kancelariju i redovnu platu. Ovo jesu važni faktori i njihov izostanak bi se sigurno odrazio na zadovoljstvo zaposlenih, međutim da bi zaposleni postigli više potrebno je da budu motivisani. Za menadžere je važno da sistematski i planski vode računa o motivisanju zasposlenih. U odnosu na brojne strateške i operativne aktivnosti sa kojim se menadžeri susreću, motivisanje zaposlenih često ima manji prioritet. Međutim, kada se ova aktivnost dugo nalazi na začelju liste prioriteta, moguće je da prouzrokuje probleme ili manje oscilacije u radu zaposlenih. Na duge staze, važno je misliti o motivaciji zaposlenih, a još važnije to i sprovoditi u delo. 
 
I naravno, lista predloga se ovde ne završava. Ono što je dobra stvar za menadžere je mogućnost da sami osmišljavaju svoje načine motivisanja. Od skupocenih nagrada i velikih bonusa nekada je mnogo važnije pokazati da Vam je stalo do svojih zaposlenih. Imajte to na umu kada sledeći put budete razmišljali kako da pokrenete i motivišete svoje zaposlene. Iskočite iz uobičajenih okvira i budite kreativni, efekat neće izostati.

Izvor: timcentar.rs

 

Powered by Web Agency